Hoe breng je leerlingen aan het lezen?
Als docent van het YES College weet Vincent Burger hoe lastig het kan zijn om leerlingen te motiveren om te lezen, zeker als zij niet direct zelf een boek op zouden pakken. Hij probeert dan ook telkens nieuwe manieren te vinden om te intrigeren, te inspireren en boeken tot leven te wekken. Hoe hij dat doet? Dat lees je in deze blog.
Boeken mee naar school
Iedere week neemt Vincent boeken mee naar school die hij tijdens zijn les kan laten zien. Hij legt de boeken op de rand van zijn bureau en nodigt leerlingen uit om erin te kijken. Alhoewel zien lezen vaak een aanmoediging is om zelf ook te lezen, geeft Vincent aan dat er soms meer nodig is om de leerlingen te inspireren.
“Ik probeer altijd in te spelen op de actualiteiten en manieren te vinden om de nieuwsgierigheid van leerlingen aan te spreken” vertelt Vincent. “Toen ik bijvoorbeeld Max en de Maximonsters mee naar school nam en vertelde dat dit boek destijds in Florida verboden was, waren ze direct geïntrigeerd. Door het boek samen te lezen en te bespreken waarom het verboden is, werden zowel het boek als de auteur extra interessant. Het zorgde ervoor dat de leerlingen verder gingen nadenken. Hetzelfde geldt voor Het Achterhuis van Anne Frank en talloze andere boeken waarvan de verbanning in Amerika voor ophef heeft gezorgd.”
Breng het boek tot leven
Vincent benadrukt verder het belang om met de leerlingen mee te lezen. “Door zelf veel jeugdliteratuur te lezen wordt het een stuk gemakkelijker om gericht boeken aan te raden die passen bij de interesses en leesvoorkeuren van de leerlingen. Je weet welke boeken er beschikbaar zijn en waar ze over gaan. Bovendien zien leerlingen hierdoor al snel je (hopelijk aanstekelijke) enthousiasme voor bepaalde verhalen als je er met ze over in gesprek gaat.”
Vincent helpt de leerlingen bovendien om de boeken eigen te maken door op verschillende manieren met de verhalen aan de slag te gaan. Zo leert hij ze om zich te verplaatsen in de personages uit een verhaal, nieuwe plots te bedenken en zich in te leven in de omgeving. Ook maakt hij regelmatig filmpjes van plekken waar boeken zich afspelen. Denk bijvoorbeeld aan de plek waar de verfilming van de Zevensprong is opgenomen. Met zijn filmpje van deze locatie nam hij de leerlingen tijdens de les opnieuw mee door het verhaal. Ook zoekt hij regelmatig locaties uit verhalen op via Google Street View om met de leerlingen te bekijken.
Boekeninspiratie
“Het is soms moeilijker om leerlingen aan het lezen te houden, dan om ze aan het lezen te krijgen” sluit Vincent af. Hij blijft dan ook manieren onderzoeken om lezen interessant te maken en leerlingen te motiveren zelf op zoek te gaan naar nieuwe verhalen.
Om de leerlingen te helpen bij het vinden van boeken die ze aanspreken, raadt Vincent hen aan om te kijken op websites als Lezen voor de lijst, Ik vind lezen leuk, Ik vind lezen niet leuk, Hebban en de LEES-app.
Deel jouw ervaring!
Ben jij docent en heb je relevante tips die je kunt delen? We horen het graag! Door samen te werken met ruim 50 partners binnen het leesoffensief Heel Den Haag Leest, inspireren we elkaar in het vergroten van het leesplezier in Den Haag. Word ook partner en ga aan de slag met leesbevordering binnen jouw organisatie.